Connect with us

Intelligence

What is the Future of Malhama Tactical?

Uran Botobekov

Published

on

The leader of Malhama Tactical Abu Rofiq

Perhaps no single Salafi-Jihadi groups from Central Asia deserved such close attention of Western media like an Islamist private military contractor (PMC) Malhama Tactical (MT), that founded by a jihadist from southern Kyrgyzstan and training militants in Syria.This was possible thanks to the creativity and active self-promotion of the head of this small consulting firm on the Internet, which has managed to attract the attention of many Western journalists and researchers on Islamic radicalism.

The authoritative Foreign Policy called MTthe world’s first jihadi consortium of elite, well-paid fighters from across the former Soviet Union and compared its activities with the infamous Blackwater USA (now named Academi).BBC Monitoring published a series of analytical articles entitled How Malhama Tactical became the ‘Blackwater of the Syrian jihad’ in December 2018.The Independent, CSAF,the American Partisan, The Daily Caller, MEMRI and others also described MTas a successful jihadist training organization that supposedly changed the course of the Syrian war.My colleagues in the study of Salafi Jihadism Pieter Van Ostaeyen and Neil Hauer even interviewed the MT’s commander in November 2018.

The main disadvantage of all these articles is the lack of critical thinking regarding MT.Western analysts relied on videos, interviews and statements of MT’s leaders published on the Internet as advertising.As a result, the MT’s tactical role in the Syrian war is undeservedly overestimated since the boast of its leaders is taken at face value.

About MT more detailed facts cited the Russian Telegram channel Directorate 4, which is associated with the Russian special services.But the main problem of Russian researchers is that it is difficult to determine the edges of analysis and propaganda, which in some places is accompanied by rude insults to the MT’s leader.

The mysterious name of Al-Malhamah Al-Kubra

One should recognize the creative thinking of the Uzbek young man Abu Rofiq, who gave his organization the mysterious name “Malhama Tactical”, which was immediately noticed by the sponsors of the Salafi movement in the Islamic world. According to the Hadith, the al-Malhamah Al-Kubra means the great battle, bloody fights, massacres and the conquest of Constantinople by Muslims from the Romans.

Abu Rofiq likes to create a halo of mystery around his person and his organization. Western media have created his image like the fearless Rambo and a former officer of the elite of the Russian Airborne Forces, who from the inside knows the secrets of the Russian military-training science. On Facebook Abu Rofiq at one time positioned himself as a former sniper of the Russian elite Special Forces GRU whose staff was involved in the poisoning of former Russian intelligence officer Skripal in British Salisbury and in the interference of the 2016 US elections.

The leader of Malhama Tactical Abu Rofiq

But our analysis showed that some of the statements of Abu Rofiq were not true.All his biographical data, family ties and information about the military career are known to the authorities of Russia, Kyrgyzstan and Uzbekistan. The real name of Abu Rofiq is Sukhrob Baltabaev who was born in the Osh region of Kyrgyzstan on August 10, 1993.By the way, the leader of al Qaeda-linked Katibat al-Tawhid wal Jihad Abu Saloh is also from this region.

After completing school in 2010, he left as a labor migrant to Russia. The Russian authorities have documented that Sukhrob Baltabaev was called up for military service on May 14, 2012, by the Military Commissariat of Russia’s Tatarstan.He began serving in the 45th Guards Separate Special Purpose Intelligence Regiment of the Airborne Forces in the Moscow Region.However, due to the disease of an intervertebral hernia, he was discharged from the Russian army.

Hijrah to Sham not for the purpose of Jihad but for making money

According to Russian sources, after an unsuccessful military career, Sukhrob Baltabaev returned from Moscow to Kazan and worked as a computer programmer at the firm Potok.In those years that ISIS and al Qaeda began actively recruiting Central Asian migrants working in Russia to Syria and Iraq.Having fallen under the influence of the ideologists of Wahhabism, in February 2014, he left for Syria and joined the Jamaat of Chechen militants Shishani.A young wife from Osh and a son Muhammadrofiq remained at home.

At the end of 2015, he created MT with several friends from Central Asia, who began to train on a commercial basis both local and foreign militants in Syria fighting against the regime of Bashar al-Assad.The exact number of the group’s members is unknown but it is thought to consist of 10-15 fighters, all originating from former USSR states.Knowledge of computer technology, creative advertising campaign and ability to find a common language with the leaders of jihadist jamaats helped him in developing this business.MT has become popular due to the wide use of social networks such as YouTube, Facebook, VK, Twitter and Telegram, where he began to publish examples of military training under the pseudonym Abu Rofiq and offer his services for money.

In Central Asia, there is a saying that “Uzbeks know how to make money out of thin air.” There is even a joke about when the American astronaut Neil Armstrong first landed on the moon, he met there Uzbek who trading in the Lunar Bazaar. In the genes of the peoples of Central Asia, where the Great Silk Road lay, historically there is the ability to trade. The natural flair did not fail Abu Rofiq: he found a unique opportunity to make money from the Syrian war.

The company has been working with the al Qaeda-affiliated Hayat Tahrir al-Sham, Ajnad al Kavkaz, Jaysh Muhajirin wal-Ansar,and other groups, even Ahrar as-Sham .I am not a military specialist and cannot assess the quality of MT’s tactical trainees on the use of various types of weapons and fighting in urban combat. But MT’s instructors use popular Russian-made 7.62 mm machine gun, US-made modern sniper rifles, helmets with night vision goggles and the expensive military equipment that the armies of Central Asia cannot afford. The other equipment shown in the videos, like the first-aid kit, is also of high quality, used often in US army and its allies.

Malhama produces equipment for other jihadi groups, manufactures accessories for the PKM, vests and grips, widely used in Syria. This means that MT’s business is doing well and its leader has enough connections somewhere to guarantee himself a supply line of such type. The MT leader actively used the online crowdfunding urging sympathizers to donate money to continue Jihad and training the Mujahedeen. At the same time, currencies of all countries were accepted, even bitcoin, QIWI and Yandex. Money electronic transfers.

Russian hunt for the leader Malhama

With the acquisition of fame and the growth in the number of clients, the real hunt started for the MT leader from the Russian special services, the Assad regime and ISIS.The MT leader considers Moscow and Damascus enemies of Islam who destroy peaceful Muslims in Syria. Moscow has special claims to the MT leader. As shown the attempt to kill former KGB agent Skripal in the UK, Putin will pursue his military, who have betrayed the oath. Despite Moscow’s refusal, Sukhrob Baltabaev is a former military of the Russian Army.

In addition, he inflicts sensitive blows to Russia. In a recent interview, the MT’s head stated that the Mujahideen Hayat Tahrir al-Sham, who had been trained by Malhama, had made an attack in Tarabiya, Northern Hama, and killed four high-ranking Syrian officers and seven Russians on November 10, 2018.ANNA-News Agency confirmed this information.

Trainers of Malhama Tactical

MT has also been vocal about its opposition to ISIS. On 20 June, Abu Salman posted on his Twitter account an anti-IS message saying: “We must kill them all, ISIS is evil and we have to do something to wipe them out”.

For security reasons, the MT leader appears in the media in masks, or with a scarf tied on his face. According to BBC, the first MT leader Abu Rofiq was killed in February 2017 in a Russian air strike in Idlib. After that Abu Salman Al-Belarusi on Twitter called himself a new MT commander who is Uzbek from Belarus and served as senior sergeant of the 103 Airborne Brigade of the Belarusian Army in Vitebsk. But the Belarusian side did not confirm this information.

But according to the Russian media Abu Rofiq did not die.In order to mislead the Russian special services he spread false information about his death, and now he took the pseudonym Abu Salman Al-Belarusi. That is, Abu Rofiq and Abu Salman Al-Belarusiare one and the same person, that is, Sukhrob Baltabaev from Kyrgyzstan. After comparing the audio and video performances of Abu Rofiq and Abu Salman Al-Belarusi, we concluded that the voice belongs to the same person. The authorities of Russia and Central Asia have identified Sukhrob Baltabaev and continue to closely monitor his relatives.

Ideological views of Malhama Tactical

The ideological views of the MT leader contain the outfit’s mixture of Salafi ideology with the privatization of war because money plays an important role for him in his project. But he cannot be counted among the radical Wahhabis, who are ready to die as Shahid in the name of Allah. His various speeches showed that his level of knowledge of the Quran, Hadith, and Surah, the basics of Tawhid and Fiqh, is not very deep. Perhaps because of this, he avoids the Central Asian Salaf-Jihadi groups Katibat al-Tawhid wal Jihad, Katibat Imam al-Bukhari and Turkestan Islamic Party, who fight in Idlib. In ideological terms, he does not represent a big threat to Central Asia’s countries, because he is not able to conduct propaganda and recruiting campaigns. But he can be described as a jihadist who has close views with al Qaeda and performs his tactical tasks on technical training for jihadists.

Thus, MT was a new phenomenon in the Islamic world which has laid the foundation for the professionalization of Jihad. But without ideological doctrine, it is difficult to predict the continued “successful functioning” of the world’s first jihadi contractor. Therefore, it can be expected that the turbulent development of Jihadism and the fierce competition of terrorist groups will force MT to adopt the radical Salafi ideology and join a certain terrorist group. The history of radical Islamism has shown that the Wahhabi world will not accept those who do not have a deep ideological doctrine of Jihad.In the future, we can expect that the radical principles of Jihadism will force MT to go beyond earning money. MT is already gradually abandoning the concept of money…

Continue Reading
Comments

Intelligence

Uzbek’s Katibat al Tawhid wal Jihad changed its leader

Uran Botobekov

Published

on

Former KTJ leader Abu Saloh

On April 12, 2019, Central Asia’s Salafi-Jihadist group Katibat al Tawhid wal Jihad (KTJ) issued a statement on the Telegram channel, in which it announced the resignation of its amir Abu Saloh (real name Sirojiddin Mukhtarov), a native of southern Kyrgyzstan, from the position of head of the group. According to the statement, the decision on the resignation of Abu Saloh was made at the meeting of the group’s Shura (Council) based on his own statement. In this regard, Shura also expressed gratitude to him “for the fruitful service in the name of Allah over the past six years in protecting the spiritual values of Islam and leading jihad against the enemies of Muslims.”

Abdul Aziz, a little-known in the jihadi world, an Uzbek and a native of the Fergana Valley was elected the new leader of KTJ. In the statement, a brief characterization of the new leader was given using an honorable tone, which states that “Our teacher Sheikh Abdul Aziz hafizahullah devoted his life to Allah, has many years of experience on the path of the jihad and deep knowledge of science [in the study of Islam].” In addition, the statement calls on all members of the group to strictly obey the new leader, in connection with which the Surah An-Nisa [4:59] of the Quran is quoted: “O you who have believed, obey Allah and obey the Messenger and those in authority among you”.

It should be noted that Katibat al Tawhid wal Jihad was created by Abu Saloh in 2013 in northern Syria, which consists of Central Asia’s militants, mostly Uzbeks of the Fergana Valley. Since that period Syria’s northwest, long a hotbed of armed resistance and the heartland of al-Qaeda-linked operations has become a real-life shelter for Uyghur, Uzbek, Tajik and Kyrgyz militants, and their families. Today Uzbek militants are the most combat-ready, well-equipped and largest group among the Central Asian foreign jihadist groups in Idlib Province. The approximate number of KTJ militants is about 500 people.

Under the Abu Saloh leadership, KTJ grew out of an unobtrusive regional group into a formidable and tough member of the global Salafi-Jihadi movement. In early 2015, Uzbek militants of the group swore allegiance to al Qaeda leader Ayman al Zawahiri. During this time Abu Saloh demonstrated his brilliant ability to successfully spread the al-Qaeda ideology on a global scale. He was and remains a faithful and aggressive propagandist of the Jihadi idea into the post-Soviet space.

KTJ is also affiliated with the Syrian rebel group Hayat Tahrir al-Sham and is currently fighting against the Bashar al-Assad regime. HTS has from the beginning of the Syrian war been a combat mentor for Uzbek militants.

Who was Abu Saloh?

The former leader of the group Abu Saloh, fluent in Uzbek, Uyghur, Russian and Arabic, in the early 2000s received a theological education at the Islamic University of Al-Fatah al-Islamiya in Syria. It was there that he became an ideological supporter of al-Qaeda, deeply studied the theological works of Islamic scholars, the founders of the radical current of Salafism and Wahhabism Ibn Taymiyyah and Abd al-Wahhab. After graduating from university, he returned to Kyrgyzstan, worked as an assistant to the imam in one of the mosques in the Osh region.

New KTJ leader Abdul Aziz

The persistent study of the Wahhabi literature and love of the Salafi ideology led him back to Syria in 2012. Thanks to his profound knowledge of the Koran, oratory and leadership skills, Abu Saloh quickly rose through the ranks, became a spiritual mentor of the Mujahideen. In battles with the Syrian government troops, he was wounded in the eye and treated in the city of Gaziantep in Turkey in 2014.

After conducting a comprehensive analysis of audio and video public performances of Abu Saloh, as an expert on the radicalization of the ideology of Islam, I must note that he has a deep religious erudition, knows by heart the Quran and the hadith of Imam al-Bukhari. He clearly and emotionally expresses his thoughts, confidently holds the attention of the crowd and has been able to inspire a new generation of jihadists to suicide attacks.

From time to time, in his video and audio appeals he argued in absentia with political leaders and heads of intelligence services of Uzbekistan, Kyrgyzstan, and Tajikistan. He accused them of repressing innocent Muslims, banning the norms of Islam and called them satans who sold their souls to the devil.

During his time in Syria, he avoided several attempts on his life by ISIS supporters. But on July 9, 2018, at the hands of the local member of the Abu Bakr al-Baghdadi’s Caliphate in Idlib his wife and four-year-old son were killed; he himself was not injured.

Reasons for the resignation of Uzbek jihadist group’s amir

Abu Saloh’s resignation from the post of group leader may be due to several factors. First, Russia’s special services are leading a real hunt for him in Syria. Director of Russia’s Federal Security Service Alexander Bortnikov accused KTJ leader of organizing the terror attack on St. Petersburg’s metro in April 2017 and Kyrgyz authorities blamed Abu Saloh for the attack on the Chinese Embassy in Bishkekon August 30, 2016.In order to avoid pinpoint strikes by Russian aviation on the locations of the KTJ group in Idlib, he may have initiated his resignation and gone deep underground.

Secondly, the possible fall of Idlib in the future will force Central Asian militants to seek new shelter places; they will most likely prefer to move to Afghanistan. To do this, they will have to use the territory of Turkey for the transit zone. If it were loudly announced, the resignation of Abu Saloh could divert the attention of the Turkish secret services from the Central Asian militants-smugglers.

Thirdly, within the KTJ group there has long been a slight opposition to his Amir, who are dissatisfied with his financial and organizational activities. Perhaps in order to avoid splitting the group, he was forced to resign and thus is trying to preserve the unity of the ranks of the Uzbek jihadists.

In the end, it should be noted that, despite his resignation, Abu Saloh remains a fanatical follower of Osama bin Laden and Ayman al-Zawahiri, an ardent propagandist of al Qaeda ideology and the most wanted terrorist in the post-Soviet space.

Continue Reading

Intelligence

Illiberals and autocrats unite to craft a new world media order

Dr. James M. Dorsey

Published

on

Underlying global efforts to counter fake news, psychological warfare and malicious manipulation of public opinion is a far more fundamental battle: the global campaign by civilisationalists, autocrats, authoritarians and illiberals to create a new world media order that would reject freedom of the press and reduce the fourth estate to scribes and propaganda outlets.

The effort appears to know no limits. Its methods range from seeking to reshape international standards defining freedom of expression and the media; the launch and/or strengthening of government controlled global, regional, national and local media in markets around the world; acquisition of stakes in privately-owned media; advertising in independent media dependent on marketing revenue; demonization; coercion; repression and even assassination.

Recent examples abound. They include a more aggressive Chinese approach to countering critical coverage of the People’s Republic that violates international norms of diplomatic conduct, the use of technology to spy on journalists, researchers and activists by, for example, the governments of the United Arab Emirates and Saudi Arabia; the jailing of journalists across the Middle East and North Africa and in countries like Myanmar and Bangladesh, US President Donald J. Trump’s identification of mainstream media as “the enemy of the people,” and the killing of journalists across the globe including the murder last year of Jamal Khashoggi.

The effort to create a new world media order is enabled by a tacit meeting of the minds among world leaders as well as conservative and far-right politicians and activists that frames global jockeying for power in a world order that would replace the US-dominated system established in the wake of World War Two and take into account the rise of powers such as China, India and Russia.

The emerging framework is rooted in the rise of civilisationalism and the civilizational state that seeks its legitimacy in a distinct civilization rather than the nation state’s concept of territorial integrity, language and citizenry.

It creates the basis for an unspoken consensus on the values that would underwrite a new world order on which men like Xi Jinping, Vladimir Putin, Recep Tayyip Erdogan, Victor Orban, Mohammed bin Salman, Narendra Modi, Rodrigo Duterte and Donald Trump find a degree of common ground. If anything, it is this tacit understanding that in the shaping of a new world order constitutes the greatest threat to liberal values such as human and minority rights as well as freedom of expression and freedom of the press.

To be sure, independent media have often made life easier for those seeking to curb basic press freedoms. Valid criticism has put the media on the defensive. The criticism ranges from coverage of US special counsel Robert Mueller’s investigation into now apparently unfounded allegations that Mr. Trump and his 2016 election campaign had colluded with Russia to false assertions in the walk-up to the 2003 Iraq war that Iraq possessed weapons of mass destruction.

The nuts and bolts of creating a new world media order are highlighted in a recent report by Reporters Without Borders that focuses on efforts by China, a key driver in the campaign, to turn the media into a compliant force that serves the interest of government rather than the public.

The 52-page report asserts that “over the course of the last decade, China has actively sought to establish an order in which journalists, scholars and analysts are nothing more than state propaganda auxiliaries.”

While the report focuses on China, the issues it raises in terms of what constitutes journalism and the role of the media as the fourth estate that holds power to account and ensures that the public has access to accurate information and continued snapshots of history as it unfolds go far beyond Beijing’s efforts.

So does the lifting of the asylum and arrest in Britain this week of Wikileaks founder Julian Assange. The Assange case raises issues of definitions of journalism. It also shines a spotlight on the field of tension between a free press and illiberal, autocratic and authoritarian leaders and governments that increasingly dress up their attempts to curb media freedom in civilizationalist terms.

The Assange case forces both the media and government, particularly in democratic societies, to determine the boundaries between journalism and whistleblowing.

Leaving aside allegations that Wikileaks played a role in alleged Russian interference in the 2016 US presidential election and criticism of Assange’s style and personality, Wikileaks operated as a channel and post office box for whistle-blowers and as a source for media that independently authenticate and asses the news value of materials presented. In doing so, Wikileaks provided a service rather than added-value journalism.

To be fair, some of the issues raised in the Reporters Without Borders report pose broader questions about the standards on which proper journalism should operate rather than the right of governments, irrespective of political system, to try to ensure that their views and positions are reflected alongside their critics in media reporting.

The report lists among Chinese efforts the lavishing of money on modernizing and professionalizing China’s international television and radio broadcasting, investment in foreign media outlets, buying of vast amounts of advertising in foreign media, and invitations to journalists from all over the world to visit China on all-expense-paid trips.

The report also notes that China organizes its own international events as an additional way of promoting its repressive vision of how the media should function.

Hardly unique, these aspects of the Chinese effort, while noteworthy, primarily pose issues for the media. They raise questions about the standards to which media owners should be held, the way politically and geopolitically driven advertisement should be handled and whether journalists and independent media, or for that matter analysts and scholars, should accept paid junkets or avoid any potential jeopardizing of the integrity of their reporting and analysis by paying their own way.

More troublesome is the report’s assertion that China does not shy away from employing what it describes as “gangster methods.”

The report asserted that “China no longer hesitates to harass and intimidate in order to impose its ‘ideologically correct’ vocabulary and cover up the darker chapters in its history. International publishing and social network giants are forced to submit to censorship if they want access to the Chinese market.”

Moreover, Chinese embassies and Confucius Institutes serve as vehicles for attempts to impose China’s will and counter perceived persecution by what it sees as hostile Western forces that seek to tarnish the People’s Republic’s image.

China’s vision of a new world media order is grounded in a 2003 manual for Communist Party domestic and external propaganda published with a foreword of then party secretary general Hu Jintao.

The manual sees journalists as government and party propagators who exercise self-censorship by “handling properly the balance between praise and exposing problems.” Mr. Xi amplified the message in 2016 during a rare, high-profile visit to the newsrooms of China’s top three state-run media outlets, the party newspaper People’s Daily, news agency Xinhua, and China Central Television (CCTV).

“The media run by the party and the government are the propaganda fronts and must have the party as their family name. All the work by the party’s media must reflect the party’s will, safeguard the party’s authority, and safeguard the party’s unity. They must love the party, protect the party, and closely align themselves with the party leadership in thought, politics and action,” Mr. Xi told media workers, the term China increasingly is using to replace journalists as a designation.

Chinese journalists have been banned from writing personal blogs, are advised daily by the party about which stories to emphasize and which to ignore and obliged to attend party training sessions.

The title of Reporters Without Borders’ report, ‘China’s New World Media Order’, borrowed a phrase coined by Li Congjun, a member of the Chinese Communist Party’s Central Committee and former head of Xinhua.

Writing in The Wall Street Journal in 2011, Mr. Li cast the need for a new media order in civilizational terms. Media of all countries had the right to “participate in international communication on equal terms” and should respect the “unique cultures, customs, beliefs and values of different nations,” Mr. Li said.

Mr. Li’s argument and language were straight out of the civilisationalists’ handbook that employs the theory of cultural relativism to oppose universal definitions of human rights and basic freedoms and argue in favour of such rights being defined in terms of individual civilizations. Civilizationalists also use cultural relativism to justify their tight control of the Internet that ranges from blocking websites to creating a Chinese wall between national networks and the worldwide web.

Mr. Li was two years later even more straightforward about what China was trying to achieve. “If we cannot effectively rule new media, the ground will be taken by others, which will pose challenges to our dominant role in leading public opinion,” he asserted.

China’s purpose was also evident in Mr. Li’s systematic reference to the media as a mass communication industry rather than journalism as a profession. “This is not insignificant,” the Reporters Without Borders report said. “By treating the media as an industry whose mission is to exercise influence on the state’s behalf, (Li’s) ‘new world media order’ abolishes the watchdog role the media are meant to play.”

Foreign affairs columnist Azad Essa discovered just how long the Chinese arm was when Independent Media, publisher of 18 major South African titles with a combined readership of 25 million, fired him for writing about the crackdown on Turkic Muslims in Xinjiang.

Mr. Essa was told his column had been discontinued because of a redesign of the groups’ papers and the introduction of a new system. China International Television Corporation (CITVC) and China-Africa Development Fund (CADFUND) own a 20 percent stake in Independent Media through Interacom Investment Holdings Limited, a Mauritius-registered vehicle.

Mr. Essa’s experience notwithstanding, Chinese efforts to create its new world media order have produced mixed results.

Various autocrats such as Saudi Arabia’s Mohammed bin Salman and the United Arab Emirates’ Mohammed bin Zayed have bought into the order’s coercive and surveillance aspects.

The two crown princes have In some ways been at the blunt edge of efforts to create a new world media order with their demand that Qatar shut down its state-owned Al Jazeera television network as one of their conditions for the lifting of the Saudi-UAE led diplomatic and economic boycott of the Gulf state that has been in place since June 2017.

They also put themselves at the forefront by employing cutting edge Israeli technology and former US intelligence personnel to spy on journalists and dissidents across the globe.

For their part, Chinese technology companies that would provide much of the new world media order’s infrastructure have had something of an uphill battle.

Attempts by Baidu, China’s leading search engine, to establish local language versions in Japan, Brazil, Egypt, Thailand and Indonesia flopped commercially.

Ironically, the very freedoms China was trying to curtail worked in its favour when a US federal court in the southern district of New York ruled against pro-democracy activists who were seeking to restrict Baidu’s ability to delete from searches terms censored in China. The court argued that Baidu’s filtering of terms was a form of editorial judgment.

Similarly, Chinese technology giants like Tencent with its unencrypted WeChat instant messaging app and controversial telecom equipment and consumer electronics manufacturer Huawei have scored where Baidu has failed.

WeChat, whose traffic passes through Tencent’s China-based servers that are accessible to Chinese authorities, claims to have more than one billion users, ten percent of which are outside China. Huawei, that accounts for 15 percent of the world’s smartphone market, has been accused of providing surveillance technology to Iran as well as Xinjiang and is suspected by a host of Western nations of posing a risk to national security. The company was accused of installing a “backdoor” in some of its products that allows secret access to data.

Even more fundamental than the role of technology providers in the creation of a new world media order, is China’s ability to persuade nations in Asia and Africa to emulate its draconic laws governing cybersecurity and the Internet.

Chinese tech start-ups such as Leon, Meiya Pico, Hikvision, Face++, Sensetime, and Dahua have achieved unprecedented levels of growth on the back of more than US$7 billion in government investments over the last two years.

Export of those technologies have prompted countries like Vietnam, Thailand, Cambodia, Nigeria, Egypt, Uganda, Zambia and Tanzania to introduce or contemplate introduction of legislation authorizing measures ranging from obliging Internet companies to store data on local servers to criminalizing content that authorities deem to be propaganda, calls for public gatherings or cause for disruption or divisiveness

CloudWalk, a Guangzhou-based start-up has finalized a strategic cooperation framework agreement with Zimbabwe to build a national “mass facial recognition program” in order to address “social security issues.” Zimbabwe has installed a Chinese system that allows the government to monitor passengers at airports, railways, and bus stations.

If the Reporters Without Borders report proves anything, it is that China is a major source of the problem. It is however but one source. China may have significant clout and considerable resources, but it is not alone in its civilizationalist approach towards crafting a new world media order. Its aided by autocratic and authoritarian regimes as well as the world’s illiberal democrats.

Finnish paper Helsingin Sanomat drove the point home when Mr. Trump met Mr. Putin in Helsinki in July of last year. Some 300 of the paper’s billboards, lining the road from Helsinki airport to the summit, welcomed the two men “to the land of free press.”

Headlines on the billboards reminded them of their recent attacks on the media. Said one billboard: “Media-critiquing Trump has changed the meaning of fake news.”

Helsingin Sanomat editor Kaius Niemi added in a statement that the paper wanted to remind Messrs. Trump and Putin of the importance of a free press. “The media shouldn’t be the lap dog of any president or regime,” Mr. Niemi said.

Continue Reading

Intelligence

BRICS, SCO and Kashmir Terrorism

Published

on

On February 14, 2019, a suicide bomber from the Jaish-e-Mohammed terrorist organization drove a car filled with explosives into a bus that was transporting members of the Indian security forces, killing over 40 people. India immediately accused Pakistan of being behind the attack and started a “diplomatic offensive” against Islamabad similar to the one of it launched in September 2016 when it attempted to isolate Pakistan as a state sponsor of terrorism, make it a rogue state and thus force the country’s leadership to abandon its support of Kashmir militants. This offensive is being waged on all fronts, including at international organizations, for example, BRICS, whose final declarations at its summits in recent times have regularly featured items on fighting terror.

BRICS and Terrorism

Up until 2017, the issue of fighting terror was virtually absent from the BRICS agenda, even though India had regularly attempted to put it up for consideration and record the results in official documents. This was due primarily to the specifics of the positions taken by India and China: while New Delhi viewed the issue as mostly a regional matter, trying to get the Pakistan-based groups carrying out terrorist attacks in the Indian part of Kashmir condemned, Beijing, as an ally of Islamabad, blocked New Delhi’s attempts to declare Pakistan responsible for the terrorist attacks and generally hindered any initiatives that could be seen as directed against Pakistan. Even at the 2016 Goa Summit held soon after the attack on the army brigade headquarters in Uri that left 19 people dead, China, according to the Indian media, blankly refused to have the final resolution declare Jaish-e-Mohammed and Lashkar-e-Taiba terrorist organizations. The document mentions only Jabhat al-Nusra and the Islamic State and addresses the need to fight terrorism in Afghanistan.

However, China unexpectedly changed its stance in 2017. At the Xiamen summit, Beijing supported India’s proposal to include a provision condemning terrorism in the final declaration. The declaration expressed concern over the situation in the region and mentioned the threat posed by terrorist groups such as the Taliban, Islamic State/DAESH, Al-Qaida and other organizations associated with it, such as the Eastern Turkistan Islamic Movement, the Islamic Movement of Uzbekistan, Hizb ut-Tahrir, Tehrik-i-Taliban Pakistan (TTP), Jaish-e-Mohammad, Lashkar-e-Taiba and the Haqqani network. India interpreted this as a major diplomatic success. Apparently, China pursued two goals: first, to hold its “A Stronger Partnership for a Better Future” summit successfully and without any incidents; second, to show India that it was ready to defuse tensions and willing to embark on a rapprochement following the Dolam incident that had taken place a few months prior.

Islamabad was concerned about China’s support for India’s statements. Minister of Foreign Affairs of Pakistan Khawaja Muhammad Asif said that Pakistan needs “to break our false image […] We need to accept the history and correct ourselves.” Asif noted that “We need to tell our friends that we have improved our house. We need to bring our house in order to prevent facing embarrassment [sic] on an international level.”

The stance taken by China and the statements made by Asif raised hopes in India. Soon, however, Minister for Foreign Affairs of the People’s Republic of China Wang Yi made it clear that no changes had taken place in China’s stance on Pakistan: Beijing still views Islamabad as a victim of terrorism, not as a sponsor, and China supports and highly values Pakistan’s efforts to fight militants. Significantly, Weidong Sun, China’s Ambassador to Pakistan, emphasized that the BRICS declaration listed only those organizations that had already been prohibited in Pakistan. It soon became clear that China had not changed its stance when it again blocked adding Masood Azhar, leader of Jaish-e-Mohammed, to the list of terrorists during UN Security Council votes.

Nonetheless, at BRICS summits, India continued to focus on the issue of fighting terrorism and succeeded in having it included in every final declaration. The document released at the conclusion of the 2018 summit in Johannesburg stated, “We call upon all nations to adopt a comprehensive approach in combating terrorism, which should include countering radicalisation, recruitment, travel of Foreign Terrorist Fighters, blocking sources and channels of terrorist financing including, for instance, through organised crime by means of money-laundering, supply of weapons, drug trafficking and other criminal activities, dismantling terrorist bases, and countering misuse of the Internet by terrorist entities.” The same year, following the informal meeting of BRICS leaders at the G20 summit, a media statement was released stating, “We deplore continued terrorist attacks, including against some BRICS countries. We condemn terrorism in all forms and manifestations […] We urge concerted efforts to counter terrorism under the UN auspices on a firm international legal basis.”

Finally, the terrorist attack in Pulwama led Brazil, the current President of BRICS, to confirm at the BRICS Sherpa meeting in Curitiba on March 14–15 its intention to make fighting terrorism one of the organization’s priorities. The Indian delegation supported this initiative, calling upon all BRICS countries to engage in closer cooperation on the issue.

India’s proposal to consistently mention the fight against terrorism in BRICS declarations raises certain questions: To what degree is BRICS suitable as a platform for discussing anti-terrorist initiatives? And can breakthroughs in this area be achieved within BRICS?

SCO and BRICS

When India and Pakistan were admitted to the Shanghai Cooperation Organisation (SCO) in June 2017, it seemed it would replace BRICS as the principal platform for discussing regional security issues. The SCO has several major advantages over BRICS in that regard: first, it includes, either as members or as observers, all major regional actors; and it is far better structured and suited to serve as a venue for proposing initiatives on fighting terrorism. The SCO has a special body intended to coordinate relevant activities, the Regional Anti-Terrorist Structure (RATS). The experience of RATS gave grounds for optimism: within RATS, Russia, China and the Central Asian states successfully coordinated efforts to fight cross-border terrorist groups.

However, the experience of the past 18 months has shown that while RATS worked smoothly in the “group of six” format, it was entirely unfit to coordinate the activities of the national security services of India and Pakistan, which openly accused each other of supporting terrorism. Essentially, the issue of terrorist groups being active in South Asia was taken off RATS’ table. On the one hand, this allowed both the Regional Anti-Terrorist Structure and the SCO as a whole to avoid paralysis during another flareup of the India–Pakistan crisis. On the other hand, it called into question its value as a body coordinating the anti-terrorist activities of all the SCO member states. The national security services of India and Pakistan proved unable to latch onto the “Shanghai spirit” that is often mention in connection with the SCO, and it would be difficult to expect things to develop otherwise: essentially, these two states are locked in a permanent war with each other.

The problem, in this case, is systemic in nature, and it can hardly be resolved at any other venue, be it BRICS, the United Nations or any other regional organization. When India talks about fighting terrorism, it does not mean some abstract terrorism, but rather the very specific terrorism in Kashmir that is fuelled by Pakistan. In this regard, non-regional BRICS member states, such as Brazil and South Africa, are only capable of providing moral support for India.

 “The Wall of China” for India

In this connection, it would be wise to consider the ways in which India could achieve its goal through diplomatic manoeuvres.

Currently, whatever diplomatic means India uses to try and influence Pakistan, it inevitably runs into the “wall of China”: without China’s help and support, India cannot exert enough pressure on Pakistan to induce it to stop supporting Kashmir separatists. The importance of China’s position for the Pakistani authorities is demonstrated by the example of Asif and the final declaration of the Xiamen summit. However, India can gain this help and support only if collaboration with India becomes more important for China than collaboration with Pakistan, which is hard to achieve given the profound mistrust between the political elites of India and China and India’s desire to preserve strategic autonomy. Clearly, India will never become closer to China than Pakistan is, since the latter is essentially a client state of China. Consequently, the only way for India is to become an important trade partner for China so that their economic rapprochement would neutralize the political rapprochement between China and Pakistan. Excessive pressure on Pakistan is equally unacceptable for China, as it could result in the ascendancy in the Pakistan leadership of groups that are geared towards the Arab countries of the Persian Gulf.

India can achieve certain success at international venues, including the SCO. But this would require more active participation on the part of Russia as a country that is equally close to China and India, as well as the complete reformatting of the activities of RATS to account for the specifics of India–Pakistan relations and the transition from “Shanghai principles” to “Shanghai rules.” This, in turn, requires reciprocal steps by India and Pakistan, which do not want to internationalize their conflict. Without a certain level of international intervention (at least monitoring the situation in Kashmir), the SCO’s activities will be reduced to traditional condemnations of terrorism and the activities of terrorist groups, without any specific steps being taken.

Finally, an extremely unlikely scenario in which New Delhi achieves a direct peace agreement with Islamabad without Beijing’s participation is also possible. However, relations in the India–Pakistan–China triangle are such that Beijing’s help will make it much easier to convince Islamabad to make concessions.

It could thus be concluded that the role of BRICS as a platform for coordinating anti-terrorist activities essentially duplicates the role of the SCO, especially when the latter distanced itself from intervening in fighting terrorism in South Asia. If the SCO plans to retain its standing as the key regional organization, including in the fight against terrorism, it needs to radically reconsider the mechanism of anti-terrorist cooperation within the SCO, starting, for instance, by drawing up a combined list of terrorist organizations, something that the SCO has thus far failed to do.

First published in our partner RIAC

Continue Reading

Latest

Trending

Copyright © 2019 Modern Diplomacy